Продавачът, съпричастен с купувачите си

14/02/2011

Източник: The Financial Times Limited 2011

Алберт Хайн, който почина на 13-ти януари 2011 година, играе основна роля в превръщането на семейната верига хранителни магазини в Холандия в международната компания Роял Ахолд – собственик на над 3000 супермаркета в Европа и САЩ. Той е и основоположник на нововъведения, превърнали се в практика днес, като например стандартизирани баркодове и собствени марки.

Компанията Ahold, част от която са американски вериги като Bi-Lo, Giant Food Stores и Stop & Shop, е постигнала приходи от над 39 милиарда долара през 2010 година. Компанията, основана през 1887 година от дядото на Хайн – също Алберт – е холандският еквивалент на английските вериги Tesco и Sainsbury и разполага с над 800 магазина. Носеща прякора Appie, веригата е първата, която предлага екзотични храни и готови ястия на холандците.

Хайн е един от първите, които въвеждат срок за продажба на продукт, органични и други продукти „собствена марка”, както и клубни карти и баркод системи на касите. В началото на 70-те той е движещата сила зад международния баркод стандарт, който се използва в повечето страни и до днес. Алберт Хайн, заедно с по-малкия си брат Герит Ян Хайн ръководят успешно разрастващата се компания до 1987 година, когато Герит е отвлечен и убит, въпреки дадения откуп в неясен размер.

Две години след смъртта на брат си, Хайн се оттегля, но вместо да избере Монте Карло или някоя друга екзотична дестинация, той се установява в подобна на замък сграда от средата на 19-ти век в покрайнините на тихото английско селце Пъдълстон, Херфордшир. Той, заедно с четвъртата си жена, Моник Евервин Ланг, за която се жени през 1992 година стават филантропите в местната общност.

Хайн основава компания, наречена Айн Ентерпрайс – поради начина, по който английските му съседи произнасят името му. Тази компания създава т.нар. селище Left Bank – комплекс от магазини, барове, ресторанти и конферентен център по крайбрежието на река Уай.

Често определяно като „малка част от Англия, която завинаги ще си остане Холандия”, селището внася живот в региона, но в крайна сметка се оказва недоходоносно и бива разпродадено.

Роден през 1927 година в Заандам, Холандия, Алберт Хайн страда от детски паралич докато е в училище и поради това прекарва последните години от живота си в инвалидна количка. Той учи икономика в университета в Амстердам преди да се дипломира в бизнес университета в Ниенрод и да поеме семейния бизнес.

Хайн работи и се учи от вериги като швейцарската Migros в Цюрих и Pearks и Maypole в Лондон. Той създава списанието на супермаркети Хайн – AllerHande, което днес има месечен тираж от повече от 2 милиона броя. Той става изпълнителен директор на Алберт Хайн през 1962 година, а на Ахолд – през 1973-та.

Неговото мото е: „Не продаваме от името на доставчиците, а купуваме от името на клиентите. Искам моите клиенти да се забавляват, да ми се доверяват и да се чувстват удобно.”

Когато се пенсионира, Хайн дарява статуя, която е поставена пред централата на компанията. Тя изобразява клиент с пазарски чанти. Холандците го наричат с псевдонима Бепи, а посвещението, което носи е: „Да не забравяме за кого работим.”

„Може и да съм роден бизнесмен, но въпреки това се чувствам по-съпричастен с купувача, отколкото с корпорациите, които се интересуват само от цената на акциите си и последния си опит за поглъщане,” казва Хайн в едно интервю. „Гордея се, че в паспорта ми пише ‘продавач’. Това е една от най-хубавите професии на света.”