Новини и Събития

DataBar е баркод стандартът, който може да реши проблема с изтичащия срок на годност

Прочетете цялото интервю с Христо Содев, изпълнителен секретар на GS1 България, публикувано в сп. Регал тук

Кой от проектите на GS1 е най-актуален за българския пазар на бързооборотни стоки?

Баркод  - DataBar– Най-актуалната тема е DataBar. Това е нова фамилия от линейни баркодове, въведена от GS1. Те позволяват да се кодира допълнителна, променяща се информация, като например тегло, партида, срок на годност и др. Сега много доставчици на търговски вериги са затруднени, защото при търговците има локално кодиране на стоките с променливи тегла и номерът и структурата на кода за всяка верига е различен. Когато доставчикът мери например сирене, той е принуден всеки път да препрограмира везната в зависимост от това за коя търговска верига се размерва стоката. Ако се въведе DataBar, този проблем ще отпадне. Кодът е и перфектното решение за търговците по наболелия въпрос със стоките с изтекъл срок на годност. Благодарение на него POS системата може да бъде програмирана така, че да не можете да продадете стока на касата, ако е с изтекъл срок на годност – компютърът автоматично ще я спира. Този код дава възможност да се въведе една рационална практика, която съществува в много страни. Идеята е в зависимост от времето до изтичане на срока на годност да се въвеждат прогресивни отстъпки. Например, ако остават пет дни до изтичането на срока на годност, цената на продукта да бъде намалена примерно с 25%, ако остават три дни – с 30%, ако остава един ден – 50% намаление. Този алгоритъм може да бъде заложен в компютърната система и да работи автоматично. Data Bar също така дава възможност за уникално кодиране на стоки с променливи тегла – такива, при които теглото варира, например при колбаси, сирена, транжирани меса, плодове и зеленчуци и др.

А той има ли вече приложение в България?

– DataBar съществува от около 5 години. Мислехме, че за две-три години ще успеем да го въведем, но въпреки че решава много неща, не се получи. Въвеждането му в практиката е времеемко и фондоемко, а доставчиците, производителите и търговците още не могат да оценят неговите предимства.

Самото отпечатване на баркода налага определени изисквания към производителя. Стоката от днешната партида не е с кода на утрешната партида. Тоест символът трябва да се печата в процеса на производство или пакетиране на стоката. Което означава, че производителите ще трябва да усъвършенстват оборудването си и софтуера. А търговците трябва да ползват скенери, които могат да разчитат Data Bar и съответно да усъвършенстват софтуера, за да може да обработи информацията, заложена в него. Просто е като идея, но отнема време и средства.

Какво представляват логистичните етикети?

Баркод етикети - логистични– Това са етикети за уникална идентификация на палети и други логистични единици, които се използват при придвижването на стоката по веригата на снабдяване. В комбинация с електронния обмен на данни те са прекрасно средство и ще намират все по-широка приложимост. Представете си какво улеснение е при предиспечиране или прегрупиране на товарите, например при снабдяване на множество малки обекти. Ако палетите не са маркирани, този процес се затруднява.

Какви биха били ползите за доставчика, ако въведе логистичен етикет?

– Философията на GS1 е, че прилoжението на тези стандарти следва да носи ползи за всички участници по веригата на снабдяване, включително и за крайния потребител. Ползите за крайния потребител можете да видите и сами. Преди години в магазините сметките се водеха върху амбалажната хартия. Претеглят сиренето, опаковат го в нея и накрая казват 2.5 лв. Сега, когато си вземете касова бележка, на нея виждате изписани стоката, количеството, стойността. По същия начин, когато се заприходява стока в магазина, информацията за нея се въвежда в компютър. На тази основа системата може да прави автоматично заявки, когато количеството падне под определено ниво. Тази възможност реално съществува. При производителя стоката рядко се товари директно на камиона, след като излезе от поточната линия. Най-често тя се складира за определено време. Ако процесът на входа и изхода на склада не е компютризиран, няма да е ясно или много трудно ще се установява къде и какво има в склада. А чрез тази система вие имате точната информация и по-важното е, че я имате в реално време. А ако на производителя поръчките му идват по електронен път, а не чрез факс или телефон, той ще вижда по-ясно какви поръчки има в момента и дали ще може да ги изпълни. Няма да си губи времето да ги набира и да ги въвежда на ръка. Негова стока вече е маркирана, кашоните и палетите също. Това улеснява и спедиторите, и търговците.

На какво фирмено ниво се вземат решенията за въвеждането на подобни практики?

– На висше управленско ниво. Във всеки случай решението не може да бъде взето от ИТ мениджър например.

Как се става член на GS1?

– Лесно. Кандидатства се при нас. Процедурата и наборът от документи са посочени в интернет страницата на „GS1 България“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *