Значителният ръст в употребата на смартфони, както и широкото разпространение на мобилния Интернет, направиха възможни нови и интересни приложения и услуги. В частност, възможността да се изпраща сигурна, четима за устройство информация до мобилния телефон на потребителя, даде началото на приложения като електронно издаване на билети, виртуални купони за отстъпки и дигитални програми за лоялност. Баркодът се превърна в привлекателна и популярна опция за предаване, показване и четене на такава информация. Баркодовете, които се използват в тези приложения се наричат мобилни.
Мобилните баркодове, обаче, са и голямо предизвикателство в сравнение с отпечатаните, поради нарастващия брой на екраните, за които трябва да се генерират четими баркодове, както и липсата на международни стандарти.
Обикновените отпечатани баркодове съществуват от повече от 30 години. Те могат лесно да се четат както с лазерни скенери (линейни и PDF кодове), така и със скенери тип имиджър (всякакъв тип баркодове). Отпечатаните баркодове представят статични данни и обикновено се генерират веднъж и се отпечатват многократно. Мобилните баркодове, от друга страна, обикновено се генерират на момента и се визуализират на екрана на мобилно устройство.
За разлика от отпечатаните баркодове, които отразяват и поглъщат светлина, мобилните баркодове излъчват светлина. Поради тази причина, за да се прочетат тези баркодове са нужни четци, базирани на имиджинг технологията. Освен това, един LCD пиксел е съставен от три правоъгълни цветни съб-пиксела. Ето защо баркод четците трябва да се справят с допълнителния „шум”, резултат от пикселовата структура, както и с отраженията и деформациите на екрана.